Heeb von Altstätten SG

Moderator: Wolf

Antworten
siriobi

Heeb von Altstätten SG

Beitrag von siriobi » Sa 25. Mai 2019, 19:07

Ich bin einerseits auf der Suche nach lebenden Nachkommen meiner Ururgrosseltern Augustin Heeb (*07.01.1858, +03.03.1933) und Maria Christina Heeb (*13.01.1869, +23.02.1938), beide Bürger von Altstätten (Lienz).

Ich habe den Bürgerregister-Eintrag dieser Familie mit Kindern, aber wegen der Schutzfrist komme ich hier leider nicht weiter.

Andererseits bin ich auf der Suche nach deren Vorfahren. Da die Kirchenbücher erst um 1800 starten und die Bürgerregister von Altstätten auch erst ab ca. 1780, komme ich auch hier nicht weiter.

Gibt es hier jemanden, der jemanden kennt, der sich ebenfalls schon mit den Heeb's von Altstätten befasst hat? Weitere Familiennamen, die bei den Vorfahren ebenfalls vorkommen sind: Büchel, Egeter, Kobler, Moser, Ruppanner, Schneider
Danke für die Hilfe.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.

Wolf
Moderator

Re: Heeb von Altstätten SG

Beitrag von Wolf » Sa 25. Mai 2019, 22:40

siriobi hat geschrieben:
Sa 25. Mai 2019, 19:07
Ich bin einerseits auf der Suche nach lebenden Nachkommen meiner Ururgrosseltern Augustin Heeb (*07.01.1858, +03.03.1933) und Maria Christina Heeb (*13.01.1869, +23.02.1938), beide Bürger von Altstätten (Lienz). Ich habe den Bürgerregister-Eintrag dieser Familie mit Kindern, aber wegen der Schutzfrist komme ich hier leider nicht weiter.
Ich nehme an, das mit der Schutzfrist bezieht sich auf die Filme der Bürgerregister, die auch irgendwann einmal abgeschnitten sind (der Online-Zugang zu den Digitalisaten ist ja noch weit strikter) ... korrekt?

Angaben zu lebenden Nachkommen wirst Du aber von keiner staatlichen Stelle bekommen - weder Staatsarchiv von Zivilstandsamt. Nur zu Deinen direkten Vorfahren bekommst Du vmtl. beim Zivilstandsamt wenigstens eine weitere Generation ... ist aber nicht ganz billig.

Bei einem Einführungskurs Familiengeschichtsforschung vor ein paar Jahren, war ich einmal nach Heeb aus Lienz gefragt worden: hast Du an diesem Kurs teilgenommen und die Frage gestellt? Wenn nicht, würde ich versuchen, Kontakt herzustellen.
siriobi hat geschrieben:
Sa 25. Mai 2019, 19:07
Andererseits bin ich auf der Suche nach deren Vorfahren. Da die Kirchenbücher erst um 1800 starten und die Bürgerregister von Altstätten auch erst ab ca. 1780, komme ich auch hier nicht weiter.
Die Bürgerregister wurden (im Kanton SG) 1834 gesetzlich vorgeschrieben - dabei wurden 1835/36 dann alle lebenden Ortsbürger erfasst. In der Folge liegen die frühesten Geburtsdaten meistens im letzten Quartal des 19. Jahrhunderts. Für reformiert Lienz gibt es dann die Bevölkerungsverzeichnisse (1678-1710) ... dazwischen müssen die Kirchenbücher zu Rate gezogen werden: wieso sollen die KB erst um 1800 starten? Das würde für Rüthi stimmen - dann wären Deine Heeb also katholisch - korrekt?

Wolf Seelentag, St.Gallen
Mitglied der Genealogisch-Heraldischen Gesellschaft Ostschweiz (GHGO) - https://www.ghgo.ch/
Eingesetzte Software: Ahnenforscher

siriobi

Beitrag von siriobi » Do 30. Mai 2019, 22:26

Hallo Wolf
Danke für deine Antwort.
Ich nehme an, das mit der Schutzfrist bezieht sich auf die Filme der Bürgerregister, die auch irgendwann einmal abgeschnitten sind (der Online-Zugang zu den Digitalisaten ist ja noch weit strikter) ... korrekt?
Genau so ist es.
Ich habe auch nicht vor, Geld auszugeben.
Bei einem Einführungskurs Familiengeschichtsforschung vor ein paar Jahren, war ich einmal nach Heeb aus Lienz gefragt worden: hast Du an diesem Kurs teilgenommen und die Frage gestellt? Wenn nicht, würde ich versuchen, Kontakt herzustellen.
Vor ein paar Jahren habe ich mich noch nicht mit Ahnenforschung beschäftigt. Ich wäre an einem Kontakt interessiert.
wieso sollen die KB erst um 1800 starten? Das würde für Rüthi stimmen - dann wären Deine Heeb also katholisch - korrekt?
Genau. So ist es. Habe ich vergessen zu erwähnen.

Wolf
Moderator

Beitrag von Wolf » Fr 31. Mai 2019, 09:26

siriobi hat geschrieben:
Do 30. Mai 2019, 22:26
Ich wäre an einem Kontakt interessiert.
Ich habe einmal eine e-Mail geschrieben - hoffentlich stimmt die Adresse noch.

Dann scheint es aber noch eine Abschrift des Totenbuchs Rüthi 1783-1830 zu geben, das nicht verfilmt wurde (und deswegen auch nicht beim Staatsarchiv erwähnt wird). Vmtl. ist das Buch 'Sterberegister 1920-1944' angeschrieben (da es später weiterverwendet wurde). Es liegt im Pfarreiarchiv in Oberriet - an besten dort einmal anfragen und einen Termin abmachen. Wenn das klappt, wäre es schön, wenn Du ein paar Photos machen (und mir dann zukommen lassen) könntest: Einband, Titelseite, ein paar Seiten der alten Abschrift.

Mitglied der Genealogisch-Heraldischen Gesellschaft Ostschweiz (GHGO) - https://www.ghgo.ch/

siriobi

Beitrag von siriobi » Fr 31. Mai 2019, 10:39

Danke für deine Mühe.
Ich werde daran denken, wenn ich dieses Buch mal anschauen werde.

Evelyne

Heeb, Johann Franz & Maria Rosa Brander

Beitrag von Evelyne » Di 8. Jun 2021, 16:49

I am researching my family history from this Canton, and I am having trouble verifying information I have collected. The above couple, from around the 1860's, are listed in the search results of this site as having 3 sons, Josef, Johann, and a Bernard Eickman-Heeb. From my parents I was told that they had several other children. One of those children, Emil Heeb, born August 27, 1895 was my grandfather. But I can find no indication that these are the parents. So now I am unclear if I have the correct family. Any further information would be greatly appreciated.

Wolf
Moderator

Re: Heeb, Johann Franz & Maria Rosa Brander

Beitrag von Wolf » Di 8. Jun 2021, 21:37

First - welcome to the forum, Evelyne :)!
Evelyne hat geschrieben:
Di 8. Jun 2021, 16:49
I am researching my family history from this Canton, ...
You have posted this in Appenzell Innerrhoden (AI): what is your indication that your Heeb-Brander family is from AI? Brander have been citizens of Appenzell AI (amongst other places of citizenship) - Heeb not (only pre-1800 citizens of Altstätten and Sax, both SG).
Evelyne hat geschrieben:
Di 8. Jun 2021, 16:49
The above couple, from around the 1860's, are listed in the search results of this site ...
You are referring to https://www.geneal-forum.com/tng/getper ... tree=Berni ... correct?

You mention "3 sons, Josef, Johann, and a Bernard Eickman-Heeb", but your parents know of other sons, incl. Emil Heeb, born August 27, 1895. You are sure about the names of the parents and also know about the 3 sons mentioned here - so we can be sure we talk about the right couple ... correct?

I have found the baptismal record of Josef Anton Heeb in catholic Wattwil (so we are talking about the Rotenbach near Wattwil) born/bapt. 16./17.04.1887, son of Franz Josef Heeb of Altstätten, baker, and M(aria) Rosa Brander.

I don't find an entry for Emil (27.08.1895) - but then I don't find Bernhard Anton (13.01.1897) either - so the family could have moved.

So - what's the exact information (all of it) you have on this family (not what you have taken from Geneal-Tree!)?

Evelyne

Re: Heeb, Johann Franz & Maria Rosa Brander

Beitrag von Evelyne » Mi 9. Jun 2021, 16:55

Wolf, thank you so much for the welcome, and the prompt and thorough reply. I very much appreciate it, as I can no longer consult my parents for clarifying and the language is a barrier for my research. I chose this specific forum as my citizenship papers through my parents list Alstatten SG as the affiliation. If I understand correctly, you indicate that Heebs are not commonly found in St. Gallen after the 1800s?

What I have from the family, much is anecdote. These are the names of the great grandparents, as we have been told, although Braniten was mentioned as a possible last name for Maria Rosa Brander. The family was said to have 8 sons, one of which was adopted ( Eichman-Heeb). I have a picture of the 8 brothers. As you say, they may have moved so records could be located elsewhere. My father was born in Rorschach, and we don't know where his father was born. We were always given to understand the family had been in the area for some time.

We do know for certain that Joseph Anton Heeb, April 16, 1887 was my fathers uncle, and he stayed with him in New York City when my dad first came to North America. And that uncle had the above parents. The other siblings we have anecdotal, but undocumented knowledge of, are:

August Carl (possibly Carl August) born 1889 Altstatten, emigrated to the USA, and his draft card lists "Brander" as mothers maiden name
Alois 1891-1975
Ida 1893 - 1910
Karl 1894 - 1981
Emil 1895 - 1951 (my grandfather)
Albert 1897
Rosa unkown birth date - 1924

The parents of Johann Franz I have as possibly Franz Heeb & Anna Buchel. For Maria Rosa Brander, I have parents as Franz Xavier Brander 1835-1894, and Maria Josepha Zahner, 1831-1900. But that is research building on the assumption that Emil's parents are correctly indicated. I had not found the baptismal record you attached for Josef Anton, so I am grateful for this inclusion!

I have collected some information from Ancestry.com and the Mormon sites, as well as various internet sources and some family notes. However, I would like to begin verifying and attaching documentation to all that I have constructed so far.

Again, thanks for the thoughtful feedback.
Evelyne

Wolf
Moderator

Gebhard Emil Heeb (*1895) and his ancestors.

Beitrag von Wolf » Fr 11. Jun 2021, 16:35

As the relevant registers from Altstätten are not yet online, I have enquired at the State Archive - and a very helpful person there has sent me several copies - see attachments. Let me summarize:

Gebhard Emil Heeb was born 27.08.1895 in Dietschwil and therefore documented in the Birth Register A of Kirchberg SG. This was reported to the place of citizenship of his parents - and is therefore also recorded in Birth Register B of Altstätten - this is where the record was easily found without knowing where Emil was actually born!

The parents were (Johann) Franz Josef Heeb, master baker, and Maria Rosa Brander from Kappel in the Toggenburg Valley. The entire family is listed in the Altstätten Bürgerregister (vol.7) as family 271 - where the father is listed as farmer.

The grandparents were Franz Anton Heeb, cooper, and Anna Maria Büchel (his second wife). The entire family is listed in the Altstätten Bürgerregister (vol.7) as family 140.

The g-grandparents were Jakob Heeb, cooper, and Franziska Heeb. The entire family is listed in the Altstätten Bürgerregister (vol.7) as family 27.

The g-g-grandparents were Jakob Heeb and Katharina Büchel - too early to find details in the Bürgerregister ... further research in the church records.

Volume 7 of the Altstätten Bürgerregister covers "Rhode Lienz": "Rhoden" are some sort of independent partial communities ("Ortsgemeinden") within the Community of Altstätten - see https://www.altstaetten.ch/ortsgemeinden. A history of Lienz can be ordered from an Urs Heeb.

For discussions on maternal lines (like Brander) separate topics should be started.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.

Evelyne

Beitrag von Evelyne » Fr 11. Jun 2021, 20:30

Oh my, I cannot convey how exciting this is, and how incredibly grateful I am for your research, input, time and effort to communicate with me. This is absolutely amazing information, and I look forward to sharing it with my family immediately.

Again, many, many thanks.

I will continue my research and documenting of my family tree. With this new information, I have so many new avenues to explore. I am quite certain I will be spending a great deal of time in this forum.

Obviously, if there is anything I can contribute at all, I am more than happy to.

Sincerely,
Evelyne

Markus

Beitrag von Markus » Sa 12. Jun 2021, 06:50

Quelle: Taufbuch Kirchberg SG

Baptism in Kirchberg SG, 27.8.1895

Markus Frick, Unterbazenheid
Mitglied der Genealogisch-Heraldischen Gesellschaft Ostschweiz (GHGO) - https://www.ghgo.ch
Eingesetzte Software: Ages, Stammbaumdrucker, FTM, Heredis2021

Wolf
Moderator

Wife of Gebhard Emil Heeb

Beitrag von Wolf » Sa 12. Jun 2021, 11:49

Evelyne hat geschrieben:
Fr 11. Jun 2021, 20:30
Obviously, if there is anything I can contribute at all, I am more than happy to.
Actually, you could ;).
Gebhard Emil Heeb married in Rorschach on 03 May 1919 according to the Bürgerregister (above) - but this doesn't give any info on her. It would be nice if you could provide us with her name and vital data, if known also when they emigrated and where they settled.

Evelyne

Beitrag von Evelyne » Sa 12. Jun 2021, 17:42

Emil Heeb married Bertha Schneider, January 16, 1893 - March 17, 1957. Her mother was Berta Merk Schneider, July 12, 1869 - June 19, 1939. We have no further information on that branch at all.

Emil and Bertha remained in Rorschach all their lives. Of their 4 children, my father Werner Heeb, born January 24, 1933 in Rorschach, immigrated to the USA, then Canada in the early 1950's. The other siblings all remained in Switzerland.

We are beginning to sort through many old papers and documents from our parents home, and any new information I will add to the thread.

Evelyne

Wolf
Moderator

Beitrag von Wolf » Sa 12. Jun 2021, 18:47

Do I interpret correctly, that the mother of Bertha Schneider (Emil's wife) was Berta Merk (who married a Schneider)?

Evelyne

Beitrag von Evelyne » So 13. Jun 2021, 01:42

Yes, that is the information I have from family notes, and what I have learned about the system of names in Switzerland, where the womans maiden name is given as a middle name, that would indicate that Merk was a maiden name. I am not sure about either name being Berta or Bertha, or if Merk is possibly Merck. And Schneider has many possible variations!

We think there were 3 sisters to the Merk Schneider family, Berta born 1893, Paula born 1898, and Fanny, birth date unknown. Paula emigrated to South America we believe, although I have a record of her arriving in the USA in 1925.

Wolf
Moderator

Beitrag von Wolf » So 13. Jun 2021, 08:23

Thank you for the confirmation, Evelyne, but ...
Evelyne hat geschrieben:
So 13. Jun 2021, 01:42
..., and what I have learned about the system of names in Switzerland, where the womans maiden name is given as a middle name, that would indicate that Merk was a maiden name.
... this is not the case.

First - the system of first and middle names is common in English speaking countries, but simply does not exist in German speaking regions.

Now for the surname: in earlier centuries (until roughly 1800) a woman would never change her name. Berta Merk would be Berta Merk in her death notice, possibly with some added information like Schneider's wife (or widow). Only during the 19th century it became common (and later the law) that a women adopted the husband's name when getting married. If her maiden name was going to be mentioned, she would be Berta Schneider-Merk. If we disregard all sorts of confusing possibilities introduced after the 1970ies, she would never be mentioned as Berta Merk Schneider (which is why I asked for confirmation of my asumption).

Evelyne

Beitrag von Evelyne » So 13. Jun 2021, 15:29

Thank you for clarifying Wolf. I have some written records, scrapbooks and photo albums, and this styling of names is what I have seen used. I assumed this was an accepted way of indicating a womans family name prior to marriage. It could have been a way just used within our family, an informal genealogy.

Would it be common then to hyphenate the name, as in your example Berta Schneider-Merk? I have always been searching based on accepting that the Bertha Merk Schneider in our records meant that a Bertha Merk married an (unknown) Schneider. So although I definitely have Merk associated with this persons name, it may be possible that did not mean it was her birth name. I do not have any official documentation, only family writings.

So this search may have become much more difficult! Thank you for sharing your knowledge, which will help me in future research as well.

Evelyne

Wolf
Moderator

Beitrag von Wolf » So 13. Jun 2021, 16:37

Evelyne hat geschrieben:
So 13. Jun 2021, 15:29
Would it be common then to hyphenate the name, as in your example Berta Schneider-Merk?
You have to differentiate between the official family name (which in this case would be Schneider) and what's used to indicate the wife's maiden name. E.g. on our combined tax declaration my wife and I are both(!) listed as Seelentag-Rohmann. And if you check the phone directory you'll find many entries in the format "surname, given names (-wife's maiden name)".

Now for the exact situation for Berta Schneider-Merk: I cannont answer this based on your information and what's online. I have asked at the State Archive for a copy of the wedding certificate of 1919, which should help to answer these questions. However, I got an automated repsonse from the person who had sent me all the Heeb information, that he is on holiday until the end of June ... as I don't want to involve another person (and start with explanations again) we just have to be a bit patient ;).

Once I have more information, I will start a new topic on the Schneider family - the same way as for the topic on Brander.

Evelyne

Re: Metz in Gebrazhofen (Allgäu)

Beitrag von Evelyne » Sa 24. Jul 2021, 16:15

Originally posted unter Metz in Gebrazhofen.
==========================================

I have recently been given some family documents, one of which is a will of Karl Heeb 1898-1981. This will lists many beneficiaries and their relationship to him, and names are given as birth name, hyphen, spouses maiden name. This document refers to Robert Heeb-Metz, 1888, and lists children as:
1. Schuepp geb Heeb Ida Bertha, 1919 - von Burglen
2. Heeb-Pedrazzi Robert, 1920 - von Altstatten
3. Heeb-Heuberger Bernhard, 1921 - von Altstatten
4. Kliebenschadel geb Heeb Klara, 1924 - von Hauptwil
5. Heeb-Heule Peter Paul, 1931 - von Altstatten
6. Heeb-Baumgartner Edwin, 1932 - von Altstatten

This information is most likely already in the obituary which I have not seen. The document also gives addresses as of 29 April 1981, and I am happy to share further if there might be some information not already known.

Evelyne

Wolf
Moderator

Beitrag von Wolf » Sa 24. Jul 2021, 18:23

Thank you for the information, Evelyne, which I have shifted to the Heeb of Altstätten topic.

More recent information should not be published here in the forum: anyone interested can contact you via "personal message" for bilateral exchange of such information.

Antworten

Zurück zu „St.Gallen (SG)“